27 października 2014

Episode 101: Karolina Dziś Serwuje - Chleb piwny z pastą z oliwek i sera feta

Chleb piwny z pastą z oliwek i sera feta

Jednym z moich ulubionych programów kulinarnych jest 'Chleby Paul'a Hollywood'a' na Kuchnia+. Są tam niesamowite przepisy na każdy rodzaj chleba i chlebopodobne wypieki. Zafascynowana tym tematem postanowiłam upiec jeden z przedstawionych tam chlebów tzw. soda bread, który wywodzi się z Irlandii. Jest ich oczywiście kilka rodzajów, a ten który wybrałam jest robiony na bazie piwa. Przepis odrobinę zmodyfikowałam, jednak podstawa jest zachowana. Chleb podałam z przepyszną pastą z oliwek i fety.



Składniki:

CHLEB:

- mąka pszenna razowa - 550 g
- mąka pszenna - 200 g
- soda oczyszczona - 2 łyżeczki
- sól - jedna łyżeczka
- cukier trzcinowy - 2 łyżki
- piwo jasne pszeniczne - 300 ml
- jogurt naturalny - 1,5 kubeczka 180g

PASTA:

- ser feta - 1 op. 270 g
- oliwki zielone bez pestek - 200 g
- świeża bazylia - 1 pęczek
- oliwa z oliwek
- pieprz

Sposób przygotowania:

Zaczynamy od przygotowania sobie sporej miski. Wkładamy do niej wszystkie składniki na chleb, zaczynając od suchych, kończąc na jogurcie i piwie. Na początku mieszamy wszystko za pomocą widelca, a kiedy masa już staje się bardziej spójna, zaczynamy wyrabiać ciasto. Nie urabiamy go długo, wystarczy 5 min. Następnie przygotowujemy sobie formy. Ja użyłam form silikonowych, których nie trzeba natłuszczać. Jeśli jednak macie blaszaną formę to albo wyłóżcie ją papierem do pieczenia albo natrzyjcie tłuszczem. Polecam użycie wąskiej formy, jeśli chcemy mieć bochenek lub małych foremek, jeśli mamy ochotę na bułki. Ja zrobiłam tak i tak. Piekarnik nagrzewamy do 230 stopni i umieszczamy w nim chleb. Pieczemy go w takiej temperaturze przez 10 min. Potem zmniejszamy temperaturę do 180 stopni i pieczemy przez kolejne 25 min. Po tym czasie chleb jest gotowy i możemy wyłożyć go do ostygnięcia. Jeżeli nie jesteście pewni stopnia upieczenia bochenka, postukajcie go palce, jeśli wydaje głuchy odgłos, jest gotowy.

W czasie kiedy chleb nam stygnie, przygotowujemy naszą pastę kanapkową. Wrzucamy do naczynia kawałki sera feta, oliwki i posiekaną bazylię, polewamy to chlustem oliwy z oliwek i dość obficie pieprzymy. Następnie miksujemy za pomocą blendera. Jeszcze ciepły chleb smarujemy pastą i dekorujemy ewentualnie listkami bazylii.

© All rights reserved