5 listopada 2018

Episode 253: Karolina Dziś Serwuje - Szarlotka

Szarlotka

Szarlotkę zna każdy Polak i jest to jedno z najsmaczniejszych polskich ciast. To nie żaden amerykański apple pie, ani jabłka pod kruszonką. To jest nasza Szarlotka! W sezonie jesiennym, kiedy jest obfitość jabłek, piecze się ją bardzo często i szczerze mówiąc, wcale się nie nudzi. Nie ma lepszej szarlotki niż ta mojej Mamy, ale zawsze staram się jej dorównać ;) Dlatego mam dla Was mój przepis, który świetnie się sprawdza z wykorzystaniem mojej konfitury, którą poznaliście we wcześniejszym przepisie.



Składniki:

- domowa konfitura z jabłek - przepis TUTAJ
- mąka pszenna tortowa - 2 szklanki
- masło - 200 g
- cukier trzcinowy - 5 łyżek
- cukier waniliowy - 2 łyżeczki (najlepiej domowej roboty, a koniecznie z prawdziwej wanilii, lub ekstrakt waniliowy - kilka kropli)
- proszek do pieczenia - 1 czubata łyżeczka
- jaja - 1 szt.
- cynamon - do posypania (ewentualnie cukier puder)

Sposób przygotowania:

Mąkę przesiewamy. Dodajemy cukier trzcinowy, cukier waniliowy, proszek do pieczenia, wbijamy jajko i pokrojone masło. 'Siekamy' całość nożem lub specjalną siekaczką do ciast. Następnie zagniatamy ciasto ręcznie.

Musi nam wyjść zwarte, gładkie, jednolite ciasto. Takie, dzielimy na dwie części. Odcinamy 1/3 ciasta od całości. Zawijamy w folie spożywczą i wstawiamy na pół godziny do lodówki.

Jeżeli nie mamy gotowej konfitury, możemy w tym czasie pokroić w cienkie plasterki świeże jabłka, które wystarczy doprawić cukrem/miodem i cynamonem, też się świetnie sprawdzą.

Ciasto wyjmujemy z lodówki. Przygotowujemy sobie formę do pieczenia, prostokątną 25 na 36 cm. Możemy ją wysmarować masłem lub wyłożyć papierem do pieczenia. Ja użyłam papieru, bo w cieście już jest i tak sporo masła.

Większy kawałek ciasta rozkładamy na dnie formy. Dokładnie go tam ugniatamy. Na cieście rozsmarowujemy naszą konfiturę lub układamy przygotowania jabłka. Drugą część ciasta rwiemy palcami na małe 'placuszki' i układamy jeden obok drugiego na jabłkach.

Piekarnik rozgrzewamy do 180°C, dolna i górna grzałka. W termoobiegu 170°C. Wkładamy ciasto i pieczemy przez godzinę. Na 10 minut przed końcem pieczenia sprawdzamy ciasto, jeśli jest już rumiane, możemy go wyjąć z piekarnika.

Ciasto możemy serwować na ciepło z lodami lub na zimno. Ja zamiast cukru pudru, posypałam je cynamonem.
© All rights reserved

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz