22 sierpnia 2012

Episode 14: Karolina Dziś Serwuje - Przekąski na Babski Wieczór

Przekąski na Babski Wieczór 

Ostatnio zaprosiłam do siebie kilka przyjaciółek. Zamiast podać tradycyjne przekąski typu chipsy czy inne chrupki, postanowiłam przyrządzić coś ciekawszego i treściwego, opartego na tradycyjnych 'chrupankach', ale jednocześnie na tyle lekkiego, żeby jeszcze można było się potem ruszać ;)

Moja propozycja to: 

a) Sałatka z szynką i Stix'ami

b) Kanapeczki z zielonym pesto


1. Sałatka z szynką i Stix'ami

Jakiś czas temu przeglądałam w internecie strony Polonii brazylijskiej. Na jednej z nich natknęłam się na przepis na sałatkę z chipsami typu Stix, która brzmiała bardzo smacznie. Jak to ja, wolałam jednak przygotować swoją wersję tej sałatki, która okazała się strzałem w dziesiątkę.




Składniki:

- kapusta pekińska
- pomidorki koktajlowe
- 1 puszka groszku zielonego
- 1 puszka czerwonej fasoli
- 1 puszka kukurydzy
- szynka w plastrach
- małe opakowanie chipsów Stix (cienkie paseczki, najlepiej o smaku paprykowym bądź ketchupu)
- majonez
- czosnek
- zioła (oregano, bazylia)
- woda

Przygotowanie:

Jak w każdej sałatce, tak i tu zaczynamy od podstawy, tutaj od kapusty pekińskiej. Po umyciu kapustę najpierw kroimy wzdłuż na pół, a potem każdą połówkę jeszcze raz na pół i dopiero wtedy kroimy w dość cienkie paseczki. Wrzucamy do salaterki. Do kapusty dodajemy odcedzone: groszek, kukurydzę i kiełki. Następnie kroimy pomidorki koktajlowe w ćwiartki i dodajemy do reszty składników. Na koniec kroimy szynkę. Jeżeli macie taką możliwość kupcie szynkę w opakowaniu, tak żeby szynka była kwadratowa, wtedy poukładane plastry szynki kroimy na cienkie paseczki, które potem kroimy raz jeszcze na pół i dodajemy do sałatki.
Teraz przygotowujemy sos. Do małej miseczki lub szklanki, dodajemy dwie duże łyżki majonezu. Następnie wyciskamy 2 ząbki czosnku oraz dolewamy dwie lub trzy łyżki wody. Dodajemy zioła, ja zawsze używam do tego sosu oregano i bazylii i mieszamy. Mieszamy dotąd, dopóki sos nie będzie miał gładkiej konsystencji, bez grudek i będzie dość płynny, ale nie wodnisty (dlatego trzeba uważać na wodę).
Sos wlewamy do salaterki i mieszamy wszystkie składniki. Kiedy sałatka jest gotowa, posypujemy ją z wierzchu chipsami Stix, na tyle obficie, żeby było je czuć i widać.

2. Kanapeczki z zielonym pesto

Jest to bardzo smaczna i pożywna przekąska. Zazwyczaj podaję je jako dodatek do sałatek właśnie.




Składniki:

- duża bagietka - 1 szt.
- czarne oliwki - 1 słoik
- świeża bazylia
- masło

PESTO

- bazylia świeża - 1 doniczka
- orzechy pinii, nerkowce lub ziemne - 2 garście
- czosnek - 1 lub 2 ząbki czosnku (w zależności od upodobań)
- ser twardy typu parmezan, grana padano, pecorino lub cheddar - 1 łyżka
- oliwa z oliwek - 1/3 szklanki

- sól, pieprz

Jeżeli Wam się spieszy, możecie kupić gotowe pesto w słoiku, ale pamiętajcie, żeby upewnić się co do składu.

Sposób przygotowania:

Bagietkę kroimy na cienkie ukośne kromki. Każdą kromkę smarujemy masłem i zapiekamy w piekarniku na chrupko (180°C, 10 min. funkcja grill lub zapiekanie). Następnie nakładamy pesto (najlepiej małą łyżeczką, nie nożem). Kiedy kanapeczki są posmarowane, układamy na każdej po jednej przekrojonej na pół czarnej oliwce (moja rada: nie kupujcie gotowych pokrojonych oliwek, wyglądają zazwyczaj jak poszatkowane i nie smakują aż tak dobrze, kupcie oliwki w całości i pokrójcie sami). Połówki oliwek układamy na obu końcach każdej bułeczki. Na środku kładziemy listek bazylii. 
© All rights reserved