22 sierpnia 2012

Episode 14: Karolina Dziś Serwuje - Przekąski na Girls Night

Przekąski na 'Girls Night' 
czyli na Babski Wieczór

Ostatnio zaprosiłam do siebie kilka przyjaciółek. Zamiast podać tradycyjne przekąski typu chipsy czy inne chrupki, postanowiłam przyrządzić coś ciekawszego i treściwego, opartego na tradycyjnych 'chrupankach', ale jednocześnie na tyle lekkiego, żeby jeszcze można było się potem ruszać ;)

Moja propozycja to: 

a) Sałatka z szynką i Stix'ami

b) Kanapeczki z zielonym pesto


1. Sałatka z szynką i Stix'ami

Jakiś czas temu przeglądałam w internecie strony Polonii brazylijskiej. Na jednej z nich natknęłam się na przepis na sałatkę z chipsami typu Stix, która brzmiała bardzo smacznie. Jak to ja, wolałam jednak przygotować swoją wersję tej sałatki, która okazała się strzałem w dziesiątkę.




Składniki:

- kapusta pekińska
- pomidorki koktajlowe
- 1 puszka groszku zielonego
- 1 puszka kukurydzy
- szynka w plastrach
- mała puszka kiełków fasoli
- małe opakowanie chipsów Stix (cienkie paseczki, najlepiej o smaku paprykowym bądź ketchupu)
- majonez
- czosnek
- zioła (oregano, bazylia)
- woda

Przygotowanie:

Jak w każdej sałatce, tak i tu zaczynamy od podstawy, tutaj od kapusty pekińskiej. Po umyciu kapustę najpierw kroimy wzdłuż na pół, a potem każdą połówkę jeszcze raz na pół i dopiero wtedy kroimy w dość cienkie paseczki. Wrzucamy do salaterki. Do kapusty dodajemy odcedzone: groszek, kukurydzę i kiełki. Następnie kroimy pomidorki koktajlowe w ćwiartki i dodajemy do reszty składników. Na koniec kroimy szynkę. Jeżeli macie taką możliwość kupcie szynkę w opakowaniu, tak żeby szynka była kwadratowa, wtedy poukładane plastry szynki kroimy na cienkie paseczki, które potem kroimy raz jeszcze na pół i dodajemy do sałatki.
Teraz przygotowujemy sos. Do małej miseczki lub szklanki, dodajemy dwie duże łyżki majonezu. Następnie wyciskamy 2 ząbki czosnku oraz dolewamy dwie lub trzy łyżki wody. Dodajemy zioła, ja zawsze używam do tego sosu oregano i bazylii i mieszamy. Mieszamy dotąd, dopóki sos nie będzie miał gładkiej konsystencji, bez grudek i będzie dość płynny, ale nie wodnisty (dlatego trzeba uważać na wodę).
Sos wlewamy do salaterki i mieszamy wszystkie składniki. Kiedy sałatka jest gotowa, posypujemy ją z wierzchu chipsami Stix, na tyle obficie, żeby było je czuć i widać.

2. Kanapeczki z zielonym pesto

Jest to bardzo smaczna i pożywna przekąska. Zazwyczaj podaję je jako dodatek do sałatek właśnie.




Składniki:

- duża bagietka - 1 szt.
- czarne oliwki - 1 słoik
- świeża bazylia
- masło

PESTO

- bazylia świeża - 1 doniczka
- orzechy pinii, nerkowce lub ziemne - 2 garście
- czosnek - 1 lub 2 ząbki czosnku (w zależności od upodobań)
- ser twardy typu parmezan, grana padano, pecorino lub cheddar - 1 łyżka
- oliwa z oliwek - 1/3 szklanki

- sól, pieprz

Jeżeli Wam się spieszy, możecie kupić gotowe pesto w słoiku, ale pamiętajcie, żeby upewnić się co do składu.

Sposób przygotowania:

Bagietkę kroimy na cienkie ukośne kromki. Każdą kromkę smarujemy masłem i zapiekamy w piekarniku na chrupko (180°C, 10 min. funkcja grill lub zapiekanie). Następnie nakładamy pesto (najlepiej małą łyżeczką, nie nożem). Kiedy kanapeczki są posmarowane, układamy na każdej po jednej przekrojonej na pół czarnej oliwce (moja rada: nie kupujcie gotowych pokrojonych oliwek, wyglądają zazwyczaj jak poszatkowane i nie smakują aż tak dobrze, kupcie oliwki w całości i pokrójcie sami). Połówki oliwek układamy na obu końcach każdej bułeczki. Na środku kładziemy listek bazylii. 
© All rights reserved