4 grudnia 2015

Episode 152: Karolina Dziś Serwuje - Dorada po grecku z sosem tzatziki

Dorada po grecku z sosem tzatziki
i ziemniaczkami w mundurkach

Zaczął się adwent i zgodnie z tradycją, w każdy piątek, chrześcijanie powinni pościć, czyli nie jeść mięsa, a w jego miejsce jeść ryby. Dzięki nowej książce Kuchni Lidla, Ryby Są Super, mamy możliwość przyrządzania wszelkich ryb na wszelkie sposoby. Czy to grillowane, czy też smażone lub pieczone, albo i na surowo. Dla własnego zdrowia i przyjemności, powinniśmy docenić tę tradycję i przynajmniej ten raz w tygodniu jeść pyszne i bardzo zdrowe ryby. Ja osobiście zaprezentuję Wam dzisiaj przepis wybrany z książki na przyrządzenie dorady. Przyznam, że to był mój pierwszy raz z tą rybą i muszę powiedzieć, że chyba lepszej nie jadłam. Zachęcam Was ogromnie do jej spróbowania, tym bardziej, że właśnie teraz w sklepach Lidl jest szeroki wybór świeżych ryb. Ja swój przepis odrobinę zmodyfikowałam, więc jeśli chcecie poznać oryginał, koniecznie zbierajcie naklejki, żeby odebrać własną książkę! :)



Składniki:

- dorada - 2 całe ryby (wypatroszone, dostępne w sklepach LIDL)
- cytryna - 1 szt.
- oregano - 1 pęczek
- sól,
- pieprz cytrynowy
- oliwa z oliwek

- ziemniaki - 6 szt.
- świeży koperek posiekany - 1 łyżeczka

TZATZIKI

- ogórki świeże - 2 szt.
- czosnek - 2 ząbki
- jogurt typu greckiego - 400 ml
- cytryna - 1 szt.
- sól, pieprz
- oliwa z oliwek - 50 ml

Sposób przygotowania:

Zaczynamy od umycia ryb i zeskrobania łusek, pozbawiamy je też płetw. Następnie, suszymy je za pomocą ręcznika papierowego. Cytrynę kroimy w plastry. Ryby nacinamy od strony brzucha. Doprawiamy solą (najlepiej morską) i pieprzem cytrynowym. Do środka każdej ryby wkładamy 3 plastry cytryny oraz kilka gałązek świeżego oregano. Ja posoliłam i doprawiłam pieprzem cytrynowym również wierzch ryb. Teraz potrzebujemy folii aluminiowej, od której odrywamy odpowiednio duży kawałek, w który zawiniemy rybę. Środek takiego arkusza folii polewamy oliwą z oliwek. Kładziemy na niej rybę i dokładnie obtaczamy. Na koniec, zawijamy każdą rybę szczelnie w folię. Dorady powinno się grillować, jeśli jednak nie macie grilla pod ręką, proponuję, tak jak ja, użyć piekarnika z funkcją grilla. Ustawiłam funkcję grilla z termoobiegiem i nastawiłam na temperaturę 200°C. Ryby pieczemy po 10 min z każdej strony, a na koniec otwieramy folię i pieczemy otwarte przez kolejne 10 min, do uzyskania chrupiącej złotej skórki.

W czasie pieczenia ryb, przygotowujemy nasz sos tzatziki. Obydwa ogórki obieramy i trzemy na tarce o grubych oczkach. Odcedzamy z nich wodę i dodajemy jogurt grecki, wyciśnięte dwa ząbki czosnku, sok z jednej cytryny oraz oliwę. Dokładnie mieszamy. Doprawiamy solą i pieprzem, do smaku.

Ziemniaki dokładnie szorujemy, nie obieramy. Gotujemy do miękkości w osolonej wodzie. Nie dłużej niż 20 min.

Na duży talerz obiadowy wykładamy upieczoną rybę, obok ziemniaczki posypane koperkiem i na koniec nasz sos tzatziki. Rybę dekorujemy świeżym oregano. Dorada ma niewiele ości, na szczęście są one dość duże, więc ciężko je przegapić. Jednak, jak w przypadku każdej innej ryby, starajcie się na nie uważać.


© All rights reserved