15 grudnia 2014

Episode 106: Karolina Dziś Serwuje - Świąteczne Pierniczki

Pierniczki

Czy ktoś wyobraża sobie Święta bez pachnących cynamonem, imbirem i goździkami, smacznych pierniczków? Ja na pewno nie :) Bez zbędnych wprowadzeń zapraszam Was zatem do wspólnego pieczenia pierniczków i tym samym życzę Wam wszystkim Wesołych Świąt Bożego Narodzenia!



Składniki:

- masło - 125 g
- cukier trzcinowy - 100 g
- miód - 200 g (musi być płynny)
- mąka pszenna - 400 g
- przyprawa korzenna - 2 łyżeczki
- cynamon mielony - 1/2 łyżeczki (opcjonalnie)
- soda oczyszczona - 1 łyżeczka

Sposób przygotowania:

Na początek wsypujemy do miski cukier, który ucieramy z masłem. Masło powinno być miękkie. Przyda się do tego specjalna drewniana kulka, jak ja to nazywam, czyli kula do ucierania ciast. Następnie dodajemy miód, mąkę, sodę, przyprawy i zaczynamy zagniatać ciasto. Nie jest to łatwe, bo ciasto ciężko się wiąże. Ja po wstępnym przemieszaniu składników, ugniatam je w folii spożywczej, dzięki czemu nie rozpada się i trzyma się całości. Kiedy już mamy zwarte ciasto, owijamy je w nową folię i wkładamy na 30 min. do lodówki. Po tym czasie należy ciasto rozwałkować. Przeważnie jest to robione na stolnicy lub blacie posypanym mąką. Ja z kolei wyłożyłam ciasto na papierze do pieczenia, przykryłam drugą warstwą papieru i wałkowałam. Ciasto w ogóle nie przywiera, ani do blatu ani do wałka i nie rozpada się. Rozwałkowane ciasto powinno mieć grubość do 5 mm. Następnie za pomocą foremek wycinamy pierniki. Układamy je na blasze pokrytej papierem do pieczenia. Pieczemy od 5 do 8 min w temperaturze 180 stopni, we wcześniej rozgrzanym piekarniku. Po upieczeniu pierniki muszą wystygnąć i wtedy możemy je dekorować. Zawsze przydają się do tego różnego koloru lukry i posypki. Na koniec porada. Jeśli upiekliśmy pierniki tuż przed Świętami, wystarczy do puszki, w której są przechowywane, wrzucić kilka kawałków mandarynek czy pomarańczy, dzięki czemu pierniczki szybciej zmiękną i do tego będą jeszcze piękniej pachnieć. Powodzenia!




























                                                                                                                          © All rights reserved