25 września 2012

Episode 23: Karolina Dziś Serwuje - Bułki z ziarnami

Bułki z ziarnami

Pomysł na zrobienie własnego pieczywa wziął się stąd, że nie miałam ochoty iść po nie do sklepu... Pogoda nie była najlepsza, dlatego postanowiłam zabawić się w piekarza w domu. Najśmieszniejsze jest to, że kiedy już zdecydowałam, jaki rodzaj pieczywa przygotuję, okazało się, że nie mam w domu mąki... Także poszłam w końcu do sklepu, nie po bułki, ale żeby kupić mąkę ;) Własne pieczywo naprawdę robi różnicę.



Składniki:

- mąka (może być pszenna, ale polecam np. żytnią lub razową) - 5 szkl.
- drożdże - 50 g
- masło - 50 g
- pestki dyni
- pestki słonecznika
- sezam
- czarnuszka
- siemię lniane
- sól - 2 -3 szczypty
- woda

Sposób przygotowania:

Zaczynamy od zrobienia zaczynu z drożdży. Do miski wlewamy dwie szklanki ciepłej wody (byle nie wrzątek), do wody wrzucamy 50 g drożdży i mieszamy aż się rozpuszczą. Następnie wsypujemy dwie szklanki mąki i sól, ponownie mieszamy i odstawiamy do wyrośnięcia na 30 minut w ciepłe miejsce. W moim przypadku na 5 szklanek mąki, jedna była z mąką pszenną. W między czasie roztapiamy 50 g masła i zostawiamy do wystygnięcia. Po pół godziny wracamy do wyrośniętego ciasta i dodajemy do niego jeszcze 3 szklanki mąki i zaczynamy wyrabiać ciasto. Pamiętajcie o podsypywaniu mąką. Do tego najlepsza będzie mąka pszenna. Kiedy ciasto jest już na tyle wyrobione, że nie lepi się do rąk, dodajemy do niego wcześniej rozpuszczone i ostudzone masło. Ponownie wyrabiamy, aż ciasto będzie puszyste i przyjemnie śliskie. Ponownie odstawiamy do wyrośnięcia na niecałe 30 min. Potem już możemy je dzielić na części i wyrabiać kulki. 
Układamy je na blaszce pokrytej papierem do pieczenia. Na koniec zwilżamy każdą kulkę wilgotną ręką lub pędzelkiem i posypujemy ziarnami. Ja wybrałam dynię, słonecznika, siemię lniane, czarnuszkę i sezam. Bułeczki wstawiamy do rozgrzanego piekarnika i pieczemy przez 25 min w 180 stopniach, funkcja góra/dół. Gotowe bułki powinny być fajnie chrupiące i znacznie większe niż kiedy wkładaliśmy je do piekarnika.
© All rights reserved