28 stycznia 2013

Episode 47: Karolina Dziś Serwuje - Serowe Fondue

Serowe Fondue

Zestaw do fondue dostaliśmy z Mężem jako prezent ślubny i aż wstyd się przyznać, ale dopiero po roku przypomniałam sobie o nim i go użyłam. Fondue pochodzi z kuchni szwajcarskiej, ale jest też bardzo popularne we Francji i Włoszech. Potrawa dawniej rozpowszechniona była głównie wśród górali szwajcarskich jako sposób na wykorzystanie suchego sera zimą. Niewielkim nakładem praktycznie w każdych warunkach można było przyrządzić danie smaczne i pożywne. Moje pierwsze fondue musiało być zatem oczywiście serowe. 



Składniki:


- 200 g ementalera
- 200 g gruyera
- 2 łyżeczki kirszu (wiśniówki, cherry)
- 1 łyżeczka mąki kukurydzianej
- 250 ml białego wina (półwytrawne lub wytrawne)
- 1 ząbek czosnku
- gałka muszkatołowa
- odrobina soku z cytryny
- chleb lub bagietka lub inne ulubione pieczywo

Sposób przygotowania:

Do zrobienia fondue potrzebujemy 'zestawu do fondue', czyli: garnek metalowy i ceramiczny, do tego stojak na garnek, palnik, widelczyki, a także specjalne talerze i pojemniczki na sosy. 

Przygotowania zaczynamy od starcia serów do oddzielnych miseczek. Trochę się z tym schodzi, ale warto. I teraz tak: ja zanim użyłam podgrzewacza i zestawu, najpierw przygotowałam całą masę na kuchence w zwykłym garnku, takie rozwiązanie wydało mi się bezpieczniejsze jako, że robiłam to po raz pierwszy. 

Garnek zwykły oraz garnek ceramiczny do fondue nacieramy ząbkiem czosnku. Do zwykłego garnka wlewamy wino i zagotowujemy je, aż do momentu wrzenia. Następnie dodajemy ementaler, mieszamy, potem gruyer i mieszamy. Znanym i sprawdzonym sposobem na przyspieszenie rozpuszczenia serów jest dodanie do nich soku z cytryny. Potem już tylko mieszamy, aż do całkowitego rozpuszczenia się serów. Do sera możemy dodać odrobinę gałki muszkatołowej. Aby sos zgęstniał dodajemy do niego masę z mąki kukurydzianej wymieszanej z wiśniówką. Wszystko razem mieszamy i gotowe. 

Teraz możemy przelać całość do naczynia ceramicznego. Zanim włożymy naczynie ceramiczne do metalowego, możemy wcześniej nalać do tego drugiego odrobinę wody. Palnik nastawiamy na średni płomień. Na widelczyki nabijamy kawałki chleba, bułki lub innego pieczywa, moczymy je w sosie i możemy się rozkoszować ciepłym i pysznym serowym fondue.