14 marca 2016

Episode 173: Karolina Dziś Serwuje - Chleb cukiniowy

Chleb cukiniowy

Na pomysł upieczenia tego chleba wpadłam, kiedy zobaczyłam przepis na słodkie ciasto z cukinią. Sama często używam warzyw do słodkich wypieków, ale tym razem pomyślałam, że skoro może być ciasto z cukinią, to chleb będzie jeszcze lepszy i nie pomyliłam się :) Możemy nasz chlebek traktować jak każdy inny i robić z niego kanapki do pracy itp. Ja polecam go zwłaszcza na śniadanie z lekkim twarożkiem i szczypiorkiem.



Składniki:

- cukinia - 2 szt.
- mąka chlebowa np. pszenna razowa - 3 szkl.
- proszek do pieczenia - 2 łyżeczka
- sól - 1 łyżeczka
- soda oczyszczona - 1/4 łyżeczki
- jajka - 4 szt.
- olej z pestek winogron - 1/3 szkl.
- cytryna - 1 szt.
- siemię lniane - 3 łyżki
- suszone oregano i tymianek - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

Cukinię porządnie myjemy i trzemy na tarce o dużych oczkach. Do jednego naczynia wbijamy jajka, lekko je roztrzepujemy, dodajemy do nich sok z całej cytryny i olej, a na koniec cukinię. Mieszamy. W drugim naczyniu łączymy ze sobą mąkę, sól, sodę, siemię lniane oraz przyprawy. Do naczynia z cukinią wsypujemy naszą suchą mieszankę. Na początku wyrabiamy ciasto za pomocą drewnianej łyżki lub łopatki, potem robimy to dłońmi. Ciasto jest wilgotne i nie będzie miało konsystencji takiej jak. np. ciasto na pizzę, ale tak to właśnie powinno wyglądać. Przekładamy je do formy. Ja użyłam kwadratowej formy silikonowej, ale może być to też zwykła metalowa lub inna. W takim przypadku należy pamiętać o wysmarowaniu jej tłuszczem lub wyłożeniu papierem do pieczenia, osobiście polecam tą drugą opcję. Na wierzchu ciasta zrobiłam kilka równoległych nacięć. Chleb pieczemy przez ok. 1 h 15 min. w 180°C, sprawdzamy patyczkiem, czy ciasto w środku jest suche. Skórka powinna być chrupiąca. Możemy nasz chleb traktować jak każdy inny i robić z niego kanapki do pracy itp. Ja polecam go zwłaszcza na śniadanie z lekkim twarożkiem i szczypiorkiem.
© All rights reserved